Persbericht ‘de zogenaamde Armeense kwestie’

Amsterdam, 2 april 2018

Persbericht ‘de zogenaamde Armeense kwestie’

De Turkse Islamitische Culturele Federatie (TICF) maakt zich zorgen over een nieuw herdenkingsmonument na Almelo en in Amsterdam, dat op 21 april 2018 a.s. wordt onthuld. De steen komt naast de Armeens-Apostolische kerk aan de Krom Boomssloot in Amsterdam.

Op 22 februari 2018 jl. heeft het parlement de genocide erkent maar het kabinet spreekt nog steeds van ‘de kwestie van de Armeense genocide’. Volgens het kabinet moet er voor erkenning van genocide eenduidige uitspraken van wetenschappers en van de VN nodig, en vonnissen van internationale straf – of gerechtshoven. Omdat de zogenaamde kwestie al van zo lang geleden is, kan de massamoord op de Armeniërs niet voldoen aan het laatste criterium.

Als TICF scharen wij achter deze uitspraken van het kabinet. De initiatiefnemers vinden dat er geen familie is zonder slachtoffers van genocide. Wij delen hun leed en verdriet maar zolang er geen duidelijke uitspraken of bewijzen zijn is een Natie hiervan beschuldigen is niet terecht. Dit zorgt voor spanning en onrust binnen de beide gemeenschappen. Aan beide kanten zijn slachtoffers gevallen. Beide gemeenschappen kunnen hun slachtoffers op een andere manier herdenken.

Het is een feit dat de laatste jaren van het Ottomaanse Rijk een pijnlijke periode was voor de Turkse, Koerdische, Arabische en Armeense en alle andere Ottomaanse burgers.

Wij zijn van mening dat de Turkse en de Armeense regeringen om de tafel moeten zitten om de zogenaamde kwestie bespreekbaar te maken en op te lossen. Om onrust te voorkomen raden wij als TICF de initiatiefnemers sterk af om een gedenkteken te plaatsen.

Het bestuur van de Turkse Islamitische Culturele Federatie.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het dagelijks bestuur via de mail info@ticf.nl